אז למה לי גישור עכשיו?!

שרון ניפרבסקי
שרון ניפרבסקי

מגשרת ומומחית לתהליכים משני חיים

אז ניסיתם הכל, גם הלכתם לטיפול ונתתם צ’אנס אמיתי לזוגיות שלכם וזה לא צלח.
עצוב, אבל זה בהחלט לא סוף העולם. משקיבלתם את ההחלטה להפריד כוחות, עליכם להחליט גם איך עושים את זה.
בני זוג המחליטים להתגרש לרוב יהיו נתונים לחילוקי דעות עד סכסוכים קשים.
ההחלטה להתגרש היא לא החלטה אמוציונלית של רגע אחד, אלא היא מתגבשת לאורך זמן, לאחר שחשבתם עליה היטב.
בכל מקרה, זהו רגע של משבר בחיים, תהליך קשה המערב שלל רגשות כמו כעס, עלבון, עצב, פחד מהעתיד לבוא ועוד.

 

יש בידיכם מספר אפשרויות, אך היום אתייחס לשתי אפשרויות עיקריות:

  1. לבחור בהליך של גישור שביסודו מעודד מו”מ משתף בין הצדדים, לפעול יחדיו כדי למצוא מגוון פתרונות יצירתיים לטובת בני הזוג וילדיהם.
  2. לבחור לפנות בעזרת עו”ד לבית משפט / בית דין רבני, הליך שבאופן טבעי, גורם לניהול מו”מ תחרותי בין הצדדים אשר גורר הקצנת עמדות, הסתרת מידע ויצירת תחושה של מלחמה (שלעיתים הופכת למלחמה אמיתית).

כפי שניתן לראות החלופה הראשונה, להתגרש בהליך של גישור, היא חלופה שיש בה יתרונות על פני התדיינות בבית משפט. מחקרים הוכיחו שהגישה המשפטית מעודדת יריבות בין בני הזוג לאורך כל התהליך, דבר המקצין את הסכסוך. לעומת זאת הליך של גישור מעודד שיתוף פעולה ופתירת הקונפליקטים באווירה שונה ויצירתית.

 

 

אבל מהו בכלל גישור?

על פי ההגדרה המילונית, גישור היא שיטה ליישוב סכסוכים.

בהקשר של גירושין, מתנהל משא ומתן בין שני צדדים (הבעל והאשה) באמצעות צד שלישי ניטרלי שהוא המגשר.

המגשר, תפקידו לסייע לצדדים לנהל מו”מ משתף במטרה להגיע לפתרונות יצירתיים וטובים, לשמר אווירה חיובית, להציע הצעות משלו כשהצדדים נתקעים, לאגד וליצור יחד עם בני הזוג הסכם בר מימוש לטובת שניהם.

הגישור הוא הליך שיכול להתקיים אך ורק בהסכמת שני הצדדים. הוא מתקיים באוירה נוחה ונעימה ולכל אחד מהצדדים יש הזדמנות להתבטא באופן מלא, בגובה העיניים בשפתם. ולא בפורמליות ובניסוחים משפטיים.

שני הצדדים שותפים מלאים לתהליך ולמעשה קובעים בעצמם את ההסכם, יש להם שליטה מלאה על כל ההחלטות. כמובן שהמטרה היא להגיע להסכם שיספק את שני הצדדים ולשם כך, כל צד צריך גם להתפשר ולמצוא דרך ביניים אשר קצת שונה מהרצון המקורי שלו, אך הוא שותף מלא למציאת הדרך. המגשר יכול להציע פתרונות אפשריים, אך ההחלטה היא רק של בני הזוג וללא הסכמתם היא לא תתקבל, להבדיל מהליך משפטי, ששם שופט מחליט, ולא פעם בניגוד לרצון הצדדים.

 

 

יתרונות נוספים לגישור

יש הרבה יתרונות לגישור. כאן אמנה את העיקריות שבהם:

  1. הסכם מספק  – הסכם שיצרו שני בני הזוג בגישור, הוא הסכם בו שני הצדדים יוצאים מרוצים ומסופקים (מצב של WIN WIN). בנוסף זוגות היוצרים את ההסכם שלהם בעצמם, הם בעלי מוטיבציה גבוהה לשמר אות ולפעול על פיו, מאשר זוגות אשר הסכם הגירושין שלהם נכפה עליהם בבית משפט.
  2. חסכון בכסף – עלויות של גישור מסתכמות בסך הכל בכמה אלפי שקלים, אותם חולקים בני הזוג. לעומת הליך משפטי שכרוך בהוצאות הרבה יותר כבדות כמו אגרות משפט, שכר טרחה לעורכי דין והוצאות נוספות היכולות להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.
  3. חסכון בזמן – הליך  של גישור חוסך זמן רב – ניתן להגיע להסכם תוך שבועות עד חודשים ספורים, בניגוד להליך המתקיים בבית משפט.
  4. מסייע לשקם מערכת יחסים – ההליך מסייע לשמר מערכת יחסים תקינה בין בני הזוג במהלך התהליך וגם לאחר הגירושין ואף לשפר מערכת יחסים של זוגות אשר הגיעו מסוכסכים.
  5. מאפשר שיתוף פעולה הורי – בהמשך לסעיף הקודם, מערכת יחסים תקינה בין בני הזוג המתגרשים חשובה לאין ערוך כאשר יש ילדים. כשההורים מנהלים את התהליך בשלום ולא במלחמה, האווירה ביניהם רגועה יותר וזה גם מה שעובר לילדים הנמצאים באמצע. ההורים פנויים יותר לעזור לילדיהם לצלוח את התהליך בשלום, כי הם אינם עסוקים ב”מלחמות” וגם חוסכים מהילדים לתפוס צד.

 

יחד עם זאת, הליך הגישור אינו נעשה כבמטה של קסם. על פי רוב זוגות הנמצאים בהליכי גירושין ומגיעים לגישור מתקשים לדבר זה עם זה, מגיעים עם כעסים המקשים על ההידברות, ועם תביעות רבות, חלקן לא ריאליות. לכן על שני הצדדים יידרשו לעבור מסע כדי לברר את הדברים לעומקם ושני הצדדים יידרשו לגלות פתיחות החיונית להצלחת התהליך.

חשוב לדעת, במידה והליך הגישור לא צלח אין שום מניעה לפנות לדרך אחרת, קרי בית המשפט. ההליך חסוי, כך שאם בסופו של דבר לא תצליחו להשיג הסכם בתהליך ותחליטו לפנות לבית משפט, כל מה שאמרתם או חשפתם בפני המגשר אינו יכול לשמש נגדכם בבית המשפט. בית המשפט לא יכול לזמן מגשר למתן עדות על דברים שנאמרו לו.

אז מה למדנו?

אין ספק שברוב המקרים, עדיף להתגרש בהליך של גישור, בגישה של אם לא יועיל, הוא בהחלט לא יכול להזיק. בכל שלב, אם אתם חשים שהתהליך לא מתאים לכם, אתם יכולים להפסיקו ולנהל את התהליך בבית משפט, כך שאין לכם מה להפסיד.

 

אם יש לכם שאלות או שיתוף בחוויה אישית, אשמח שתכתבו לי כאן בתגובות. 🙂

אולי תאהבו לקרוא גם...

שנהיה

בקשר?

מעוניינים לקבל למייל תכנים וטיפים מעשירים בנושאי שיווק ומכירות?